Riksdagen har nu beslutat att det nya förslaget om förändring av förmånsreglerna ska börja gälla 1 juli 2022. Regeländringen välkomnas från många håll då den ger ett begripligare regelverk än tidigare, och den påverkar alla anställda som skaffar ny förmånsbil genom arbetsgivaren från 1 juli 2022.
Regeringen har i sin höstbudget uttryckt att reglerna för hur nedsättning av förmånsvärdet för miljöbilar bör uppdateras. Dessa förändringar ska nu införas enligt ett system tidigare föreslaget av Skatteverket. Systemet är enklare än det som för tillfället gäller, och introducerar ett schablonavdrag för elbilar, gasbilar och laddhybrider. Reglerna gäller för alla personbilar som registreras i trafik från och med 1 juli 2022. Bilar som registrerats innan detta datum omfattas alltså inte, utan dessa behåller samma regler som tidigare gällt.
För samtliga motortyper gäller att avdraget aldrig får överstiga 50% av bilens nypris.
Elbilar och vätgasbilar får ett avdrag från sitt förmånsgrundande pris med 350 000 kr eller maximalt 50% av bilens nypris.
Laddhybrider får ett avdrag på 140 000 kr eller maximalt 50% av bilens nypris, men så kallade elhybrider (delvis eldrivna fordon utan extern laddning) kommer inte längre att medges avdrag. Detta för att koncentrera miljöstyrningen till bilar med låga utsläpp av bl.a. koldioxid.
Gasbilar ges ett avdrag på 100 000 kr eller maximalt 50% av bilens nypris.
Sammantaget ger detta ett enklare system för att beräkna avdrag från förmånsvärdet på miljöbilar, och man slipper helt de minst sagt underliga reglerna som grundat sig på att hitta för en miljöbil jämförbara icke-miljöbilar och utgå från deras värdering. I takt med att biltillverkarna producerade fler och fler miljöbilar som inte längre baserades på modeller med traditionella drivlinor med bensin och diesel blev detta närmare ohållbart och till synes godtyckligt då Skatteverket skulle etablera nedsättningar av förmånsvärdena för el- och hybridbilar. Efter införandet av de nya reglerna behöver en kalkyl endast ta hänsyn till bilens bränsletyp och nypris för att beräkna förmånsvärdet.
Du hittar uträkningar för dessa nya regler här på förmånsvärde.se och alla bilmodeller visas numera med de nya reglerna som standard på kalkylsidorna. Vill du se eller jämföra med reglerna som gäller innan 1 juli 2022 så kan man enkelt växla mellan beräkningregler i tjänsten.
Se alla beräknade förmånsvärden enligt 2022 års regler i våra förmånsberäkningar.
Varför räkna själv när man kan visa det beräknade förmånsvärdet för bilen direkt. Vi visar beräknat förmånsvärde på över 3000 bilmodeller här på förmånsvärde.se. Välj bilmodell och se förmånsvärde.
Visa bilmodellerHär har vi räknat ut hur förändringarna påverkar de populäraste miljöbilarna genom ändrat förmånsvärde per månad. Vissa modeller får med de nya reglerna en ökning av det förmånsgrundande priset, medan vissa får en sänkning. Det förmånsgrundande priset är direkt avgörande för förmånsvärdet på din bil.
Onsdagen den 2/6 2021 röstade en majoritet i riksdagen för proposition 2020/21:156. Detta innebar att den justerade beräkningen av förmånsvärden genomfördes den 1 juli 2021.
Med de nya reglerna 2021 för beräkning av förmånsvärde får majoriteten av alla svenskar med tjänstebil eller förmånsbil genom arbetsgivaren en höjning av förmånsvärdet med tusentals kronor per år. Vi visar här hur förmånsvärdet på en tjänstebil förändras på grund av de nya reglerna 1 juli 2021, och vilka delar som ändras och påverkar det nya förmånsvärdet.
Reglerna som lagförändringen innebär kommer att påverka alla förmånstagare som registrerar sin tjänstebil i trafik efter 1 juli 2021. Läs mer om hur beräkningen går till i 'Så räknar du ut förmånsvärdet för din förmånsbil'
Tittar man på alla personbilar med ett nypris i intervallet 150 000 till 500 000 kr så medför de nya reglerna en genomsnittlig höjning av förmånsvärdet på hela 13 655 kr per år. Justeringen av reglerna sägs göras för att förmånsvärdet "bättre ska spegla kostnaden av att ha en privatägd bil", och "ta hänsyn till en bils genomsnittliga värdeminskning på ett mer korrekt sätt" . Mer konkret utgör lagen en förändring av hur de ränterelaterade och prisrelaterade delarna av uträkningen går till.
Tittar man på alla personbilar (ej lätt lastbil) i vår databas med modellår 2021 ser man att 75% av modellerna får en höjning, närmare bestämt 1 965 av totalt 2 597 tillgängliga modeller.
Här gör vi en kalkyl på två exempel av bilar som har olika nybilspriser, en med relativt lågt pris och en med högt pris. Man ser då i beräkningen hur bilmodellerna får relativt ökat eller minskat förmånsvärde med anledning av de nya reglerna för förmånsbilar.
"Det ränterelaterade beloppet ska beräknas till bilmodellens nybilspris multiplicerat med summan av 70 procent av statslåneräntan och 0,01"
Det innebär att denna del av förmånsvärdet generellt blir högre jämfört med tidigare, eftersom förslaget i realiteten bara höjer andelen av nybilspriset som ska representera den så kallade lånedelen. Som exempel har en Volvo V60 B3 Bensin Momentum i dagsläget en räntedel på 1256 kr. Denna del höjdes till 4522 kr den 1 juli 2021, vilket är en ökning med 260%.
"Det prisrelaterade beloppet ska beräknas till 13 procent av bilmodellens nybilspris"
Denna förändring innebär att man värderar prisdelen linjärt och ger alla bilar en prisrelaterad del på 13% av nybilspriset. Tidigare har man värderat den prisrelaterade delen i två nivåer - en del på 9% av nybilspriset upp till 7,5 prisbasbelopp, och en del på 20% av nybilspriset som överstiger 7,5 prisbasbelopp.
Räknesättet för den prisrelaterade delen påverkar därför bilens förmånsvärde olika beroende på hur stort nybilspris den har. En bil med lägre pris får generellt en högre prisrelaterad del, medan en dyrare bil får en lägre prisrelaterad del jämfört med tidigare regler.
Om vi använder vår Volvo som exempel igen så ser vi att den prisrelaterade delen ökar från 30 150 kr till 43 550 kr, vilket är en ökning med 44%.
Det totala förmånsvärdet är en sammanslagning av 4 olika delar.
Sök bland bilmärken och modeller. Vi har räknat ut det för alla modeller.
I vårt exempel med Volvo V60 B3 Bensin Momentum får vi följande sammanställning av förmånsvärdet.
Volvo V60 B3 Bensin Momentum - Skillnad 2021 | |||
---|---|---|---|
Förmånsdel | Före regeländring | Efter regeländring | Förändring |
Prisbasbeloppsdel | 13 804 kr | 13 804 kr | 0% |
Räntedel | 1 256 kr | 4 522 kr | 260% |
Prisdel | 30 150 kr | 43 550 kr | 44% |
Fordonsskattedel | 5 762 kr | 5 762 kr | 0% |
Totalt förmånsvärde | 50 972 kr | 67 638 kr | 33% |
Som jämförelse får en bil med högt nybilspris tvärtom en sänkning av det totala förmånsvärdet. Man ser exempelvis för Mercedes Benz Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ 4-dörrars Coupé att vi får följande sammanställning av förmånsvärdet.
Mercedes Benz Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ 4-dörrars Coupé - Skillnad 2021 | |||
---|---|---|---|
Förmånsdel | Före regeländring | Efter regeländring | Förändring |
Prisbasbeloppsdel | 13 804 kr | 13 804 kr | 0% |
Räntedel | 6 356 kr | 22 882 kr | 260% |
Prisdel | 299 730 kr | 220 350 kr | -26% |
Fordonsskattedel | 16 569 kr | 16 569 kr | 0% |
Totalt förmånsvärde | 336 459 kr | 273 605 kr | -19% |
Förmånsvärdet räknas ut genom att först addera inköpspris och värdet av extrautrustning för att få det förmånsgrundande priset. Utifrån detta beräknar man sedan 4 olika delar av förmånsvärdet med en rad olika parametrar - prisbasbeloppsdelen, räntedelen, prisdelen och skattedelen. Flera av delarnas storlek är beroende på bilens utformning ur miljöperspektiv, vilket medför att miljöbilar får ett lägre förmånsvärde medan traditionella bilar med förbränningsmotor får ett högre förmånsvärde. Läs mer i 'Så räknar du ut förmånsvärdet för din förmånsbil'.
Nej. Den nya lagändringen påverkar bara nya bilar som registreras i trafik efter 1 juli 2021. Har du en förmånsbil som är registrerad innan detta datum gäller de gamla reglerna även efter 1 juli. Läs mer här
De bilar som har ett förmånsgrundande pris på ungefär upp till 650 000 kr kommer att få en höjning av sitt beräknade förmånsvärde. De bilar som har ett förmånsgrundande pris som är högre än 650 000 kommer att få ett sänkt förmånsvärde och därmed också lägre förmånsbeskattning jämfört med tidigare regler.
Nej. Elbilar har ett förmånsgrundande pris som är justerat för att matcha jämförbara bilmodeller utan miljöbilsteknik. Därför är deras förmånsgrundande pris lägre än bilens inköpspris, vilket innebär att elbilen ofta får ett förhöjt förmånsvärde även om den kostar över 650 000 kr.
De nya reglerna röstades igenom i Riksdagen den 2 juni, och trädde i kraft 1 juli 2021. Det innebär att de gäller för alla förmånsbilar som registreras i trafik från och med 1 juli 2021.
Med de nya regleländringarna kommer det att bli mindre lönsamt att ha tjänstebil i prisområdet upp till 650 000 kr. Bilar med nybilspris över 650 000 kommer att bli mer lönsamt skattemässigt jämförbart med tidigare regler. Billigare och dyrare förmånsbilar kommer dock efter ändringen att vara jämlikt beskattade, d.v.s förmånsvärde och förmånsskatt kommer att vara proportionella mot bilens värde.
Vill du se fler beräkningar av förmånsvärden och hur de skiljer sig åt före och efter regeländringarna? Sök upp ett fordon och välj bilmodell så får du en jämförelse av förmånsvärdet.
Till bilmodellernaKällor: Skatteverket och Regeringskansliet.